Lelaki sukar kencing

Oleh Suzan Ahmad
bminggu@bharian.com.my





Mungkin hidap masalah pembesaran kelenjar prostat

MENGIKUT jangkaan lebih kurang 45 juta lelaki di seluruh dunia akan mengidap masalah pembesaran kalenjar prostat dikenali Benign Prostatic Hyperplasi atau BPH menjelang 2020 - suatu ramalan yang mengejutkan dan agak menakutkan.

Bagaimanapun, perlu diingatkan BPH adalah sejenis penyakit yang tiada kena mengena dengan kanser prostat. Ia adalah suatu keadaan yang hanya membabitkan pembesaran kelenjar prostat dan menyempitkan uretha.

Pakar Runding dan Bedah Urologi sebuah pusat perubatan swasta, Dr Chua Chong Beng, berkata kelenjar prostat adalah sebahagian sistem reproduksi lelaki. Saiznya yang sebesar kacang walnut, terletak di bawah pundi kencing dan di hadapan rektum. Jika prostat terlalu besar, ia akan menghimpit, memperlahankan atau menghentikan aliran kencing.

BPH merangkumi tanda-tanda termasuk kesukaran membuang air kecil, saluran air kencing yang tersekat, sering berasa tergesa-gesa untuk membuang air kecil, kekerapan membuang air kecil dalam tempoh singkat dan tidak puas ketika membuang air kecil.

Lazimnya BPH akan meningkat mengikut usia pesakit.




“Lebih 25 peratus lelaki yang berusia lebih 40 tahun menghidap BPH angka ini meningkat kepada lebih 50 peratus di kalangan lelaki berusia 60 tahun dan 90 peratus bagi lelaki berusia lebih dari 85 tahun.

“Oleh kerana BPH adalah penyakit yang lazim di kalangan lelaki berumur, penting bagi mereka yang terbabit mengetahui kesan negatifnya terhadap kualiti kehidupan.

“Malah, BPH juga dikaitkan dengan masalah mati pucuk atau Erektil Disfungsi (ED) dan kegagalan fungsi ejakulasi (EJD). Kesukaran ini boleh menjejaskan hubungan kelamin selain kemurungan serta hilang rasa keyakinan,” jelasnya.

Dr Chua berkata, BPH adalah sejenis penyakit yang progresif dan jika tanpa rawatan yang betul, pesakit boleh terdedah dengan risiko sekatan air kencing yang serius dan akhirnya menyebabkan masalah buah pinggang.

Sekurang-kurangnya satu daripada 10 lelaki dalam lingkungan usia 70 tahun ke atas, akan mengalami ini dalam tempoh pemerhatian selama lima tahun manakala risiko bagi mereka berusia 80 ke atas pula meningkat pada nisbah seorang bagi setiap tiga lelaki.

Bagi menguruskan tanda-tanda BPH, kaedah penggunaan alpha blockers dilakukan untuk menenangkan komponen otot yang licin dalam kelenjar prostat dan uretha yang membantu menyalurkan air kencing dengan lebih lancar. Walaupun cara begini berkesan, penggunaannya adalah terhad pada sesetengah pesakit saja disebabkan komplikasi tekanan darah rendah dan pening.

Namun kini, lelaki yang mengalami penyakit BPH mempunyai alternatif dengan penghasilan Harnal Ocas (tamsulosin hydrochloride), sejenis ubat makan dengan fungsi penyerapan terkawal dalam bentuk pil 400 mg bagi meredakan tanda-tanda BPH.

Bahan aktifnya, tamsulosin hydrochloride boleh mengurangkan tanda-tanda BPH dengan lebih cepat dan berkesan. Ini disebabkan tindakan yang selektif pada reseptor prostat yang meminimumkan kesan sampingan seperti pening, sakit kepala, degupan jantung yang deras dan pengsan yang biasa dialami akibat pengambilan ubat alpha blockers yang lain.

Harnal Ocas menawarkan rawatan untuk BPH yang membolehkan pelepasan tamsulosin secara berterusan sepanjang tempoh 24 jam yang boleh diberikan tanpa dos tambahan, tanpa kesan kepada tekanan darah dan boleh diambil dengan atau tanpa makanan.

Harnal Ocas juga mampu mencapai tahap keberkesanan tanpa kesan sampingan kepada tekanan darah yang membolehkannya digunakan untuk pesakit-pesakit yang mengambil ubat untuk darah tinggi dan pesakit menghidap masalah jantung.

Fakta: Benign Prostatic Hyperplasi (BHP)

Alasan lelaki hidap BPH yang enggan dirawat:
# Akur ia sebahagian proses penuaan
# Menyusahkan
# Takut/malu dengan ejekan dan cemuhan
# Tidak selesa dengan pemeriksaan
# Takut disahkan menghidap barah

Antara komplikasi BPH:
# Pembentukan batu karang
# Pengembangan saluran atas
# Hydroureter dan hydronephrosis
# Pundi kencing melencong
# Jangkitan saluran kencing

Bagaimana BPH dirawat:
Perubatan:
# Alpha Blockers
# 5 Alpha Reductase Inhibitor
# Kombinasi terapi
# Terapi alternatif.

Pembedahan
# TURP
# Laser Prostatectomy (namun majoriti dirawat dengan ubat makan).
Previous
Next Post »