H1N1: Kedah catat 3 kes kematian



ALOR SETAR: Kedah mencatat tiga kematian akibat wabak Influenza A (H1N1), membabitkan dia wanita dari daerah Baling dan seorang lelaki dari daerah Kuala Muda, setakat ini.

Menteri Besar yang juga Pengerusi Majlis Keselamatan Negeri, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, berkata dua wanita terbabit masing-masing berusia 37 dan 56 tahun, manakala mangsa lelaki pula berusia 43 tahun dan semua mereka dikesan turut menghadapi masalah kesihatan, sama ada kencing manis, darah tinggi atau sakit jantung.

Katanya, keadaan mangsa yang mempunyai masalah kesihatan itu turut meningkatkan risiko kematian akibat H1N1, selain mereka dikesan lewat mendapatkan rawatan.



"Selain itu, 14 lagi mangsa sedang dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU), masing-masing tujuh di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Alor Setar dan Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani.

"Tujuh pesakit yang dirawat di HSB ialah kanak-kanak berusia kurang 12 tahun, manakala mangsa di HSAH adalah dewasa.

"Sejak penyakit itu merebak, sebanyak 80 sekolah diarah bercuti sementara," katanya di sini, hari ini.

Azizan berkata, sehingga kini sebanyak 49 mangsa disahkan positif H1N1 di Kedah.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan orang ramai yang mengalami demam atau memiliki simptom H1N1 supaya segera mendapatkan rawatan di hospital bagi membolehkan rawatan awal diberikan.

Katanya, kerajaan negeri juga buat masa ini belum bercadang membatalkan majlis yang membabitkan perkumpulan orang ramai, tetapi akan mematuhinya jika Kementerian Kesihatan melarang aktiviti keramaian.
Previous
Next Post »

1 comments:

Click here for comments
August 21, 2009 at 6:48 PM ×

Salam semua…

Saya mempunyai penawar untuk mencegah H1N1. Di Penang telah banyak kes yang sembuh dalam masa 2 @3 hari sahaja selepas meminum Protecur-100 terutama kanak-kanak yang bersekolah. Dengan izin Allah SWT dan PROTECUR-100, kami disini dapat mengawal masalah H1N1 ini. Jika anda bimbang tentang anak-anak anda atau orang tersayang dijangkiti, hubungi saya untuk tempahan. Hanya RM38 sahaja.

Insyaallah selamat…
Wasalam…

http://www.PROTECUR.com

Congrats bro Ross Safina Hor you got PERTAMAX...! hehehehe...
Reply
avatar